تری کوپترچیست؟
مقدمه
مولتی روتور ها خانواده ی بسیار بزرگی از محصولات پروازی محسوب می شوند که دارای دسته بندی های متعددی هستند .
مولتی روتور وسایلی متشکل از موتور و سیستم پردازنده پرواز است که می تواند به کمک یک رادیوکنترل از راه دور هدایت شود .
بی شک بواسطه ی مولتی روتور ها بسیاری از علاقه مندان می توانند حس شیرین پرواز را تجربه کنند .
رادیو کنترل کمک می کند تا بتوانید پهپاد را در آسمان تا محدوده رادیویی مجاز به پرواز در آورید .
دسته بندی معروف مولتی روتور ها شامل سینگل کوپتر ، دوال کوپتر ، تری کوپتر ، کوادکوپتر ، هگزا کوپتر ، اوکتاکوپتر و … است .
قبل از اینکه به توضیح کامل تری کوپتر و نحوه ی عملکرد آن بپردازیم میخواهیم دو گروه بندی
قبل از تری کوپتر را که از اهمیت کمی برخوردارند تشریح کنیم و سپس به معرفی تری کوپتر بپردازیم

سینگل کوپتر ها
اولین گروه از دسته بندی بزرگ مولتی روتور ها سینگل کوپتر ها می باشند .
سینگل کوپتر ها از جایگاه بسیار ضعیفی برخوردارند و به دلیل ضعف در عملکرد و کارایی در میان مردم محبوب نیستند .
سینگل کوپتر و یا همان تک موتوره ها بسیار به هلیکوپتر ها شباهت دارند
با این تفاوت که در این نوع از کوپتر از ۱ موتور جهت ایجاد نیروی لیفت و پرواز استفاده شده است .
البته سینگل کوپتر ها را اصولا نباید جزو مولتی روتور ها حساب کنیم
چون لفظ مولتی روتور به معنای تعداد دو یا بیشتر از دو موتور است
ولی برای کامل شدن مجموعه مولتی روتورها در بعضی موارد آن را جزو این گروه حساب می کنند .
در واقع در تقسیم بندی معروف مولتی روتور ها سینگل کوپتر ها در جایگاه اول قرار می گیرند .
کنترل سینگل کوپتر با استفاده از تیغه های کناری است
که توسط سروو موتور جهت حرکت تیغه های آن تغییر کرده و سبب پرواز به طرفین می گردد .
متاسفانه سینگل کوپترها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند ،
زیرا این پرنده ها عملا در صنعت کاربرد چندانی نخواهند داشت ،
و در حال حاضر نمونه های آزمایشگاهی آن تولید و ساخته می شود ،
ولی با توجه به آینده بسیار روشن مولتی روتورها بعید نیست
که شاهد پیشرفت سینگل کوپترها در آینده ای نه چندان دور باشیم.
بی شک در آینده ای نه چندان دور اهمیت آن ها بر همگان محرز و استفاده از آن ها بیشتر خواهد شد .

دوال کوپتر
دوال به معنای دو می باشد و منظور از دوال کوپتر یعنی در طراحی و ساخت این مدل از دو موتور استفاده شده است .
لازم بذکر است این پرنده را بی کوپتر نیز می نامند .
این پرنده دارای دو موتور می باشد که به شکل های مختلف و با استفاده از سرووها حرکات مختلف آنها به اجرا در می آید ،
و جهات حرکتی به سمت جلو و عقب و راست و چپ توسط پیشرانش موتورها و با کمک تیغه های حرکتی
که از طریق سروو جا به جا می شوند به حرکت مجموعه کمک می نمایند .
این گروه اولین ویژگی مولتی روتور ها یعنی مجهز بودن به دو موتور را دارا می باشد
اما متاسفانه از این دسته نیز استفاده چندانی نمی شود و در میان مردم بسیار محبوب نیست و جایگاهی ندارد .
البته شاید در آینده ای نه چندان دور نیز بتوان از آن ها برای مصارف متعدد و مهمی بهره برد .
دوال کوپتر ها دارای جایگاه دوم در تقسیم بندی مولتی روتور ها هستند.
تری کوپتر
موضوع اصلی این مقاله تری کوپتر ها می باشد .
تری کوپتر ها در خانواده بزرگ مولتی روتور ها در جایگاه سوم قرار می گیرند و از سه موتور مجزا تشکیل شده اند .
تری نیز به معنی سه می باشد . از تری کوپتر ها بیشتر برای پرواز های ریس و سرعتی استفاده می شود
و به دلیل وجود ۳ موتور چندان قابل اعتماد نیستند و استیبل نمی پرند .
در واقع اگر طراحی یک تری کوپتر را همانند یک دایره ۳۶۰ درجه فرض کنید هر موتور با زاویه ۱۲۰ درجه نسبت به یکدیگر نصب شده است .
البته از تری کوپتر ها می توان برای مصارف متعددی استفاده کرد اما متاسفانه این گروه جایگاه ویژه ای در میان علاقه مندان و طرفداران باز نکرده است .
این روز ها به دلیل وجود کوادکوپتر ها و پرواز بسیار استیبل و دقیق و کاربری ساده و آسان آن ها تری کوپتر ها چندان به چشم نمی آیند .
برند های تولید کننده کوادکوپتر های تفریحی سرگرمی مدتی پیش بر طراحی و تولید تری کوپتر ها نیز تمرکز کردند که متاسفانه با شکست مواجه شدند .
به عنوان مثال کمپانی بنام چرسون تری کوپتر دوربین دار cx-33 را به صورت پکیج کامل همراه با مانیتور روانه بازار کرد
این مدل پروازی دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب بود اما با تمامی مدل هایی که کاربران تا آن روز با آن مواجه شده بودند فرق می کرد .
از این روی با استقبال خوبی مواجه نگشت و کاربر علاقه مند نتوانست به آن اعتماد کند .
حتی جالب است که بدانید این مدل در سر هر بازو از دو ملخ یعنی مجموعا شش ملخ بهره برده بود
و همین قضیه کمک می کرد تا پرنده بسیار پرقدرت پرواز کند .

قابلیت
دوربین موجود بر روی آن با قابلیت FPV می توانست عکس و فیلم بگیرد .
همچنین قابلیت حفظ ارتفاع خودکار و اتوتیکاف و لندینگ نیز بر روی این مدل تعبیه شده بود
اما متاسفانه نظر کاربر را به سمت خود جلب نکرد .
بر روی رادیوکنترل نیز مانیتوری تعبیه گشته بود
که اپراتور می توانست تصاویر را به صورت لحظه ای بر روی آن مشاهده کنید .
اما چرسون در ساخت کوادکوپتر با موفقیت های بزرگی روبه رو گشت .
کمپانی های مشابهی در زمینه طراحی و تولید تری کوپتر با شکست مواجه شدند .
علت این امر بسیار مشخص بود . کوادکوپتر ها به سرعت و به خوبی در میان مردم و علاقه مندان جا افتادند
و کاربران لذت پرواز استیبل را با آن تجربه کرده بودند .
تکیه و اعتماد بر دستگاهی که دارای شکل ظاهری متفاوتی با کوادکوپتر ها بود برای کاربران غیرقابل هضم بود