مقدمه
چگونگی پرواز کوادکوپتر و مهارت پرواز دادن و خلبانی آن از مهمترین سوالات و چالش هایی است
که هر فرد در ابتدای ورود به دنیای کواد کوپترها و مولتی روتور ها درگیر آن خواهد شد.
در این مطلب آموزش جامع در مورد سیستم مولتی روتور ها ، کواد کوپتر ها، نحوه ی پرواز آنها و هر آنچه
باید برای شروع و ادامه در مورد کوادکوپترها بدانید، خواهید آموخت.
در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه باید با یک کوادکوپتر یا هر پهپاد بدون سرنشین دیگری پرواز کنید.
هر زمان که بتوانید با یک کوادکوپتر پرواز خوبی را انجام دهید در واقع توانسته اید
با تمام مولتی روتورها یک پرواز خوب داشته باشید و در ادامه خواهید توانست تمام محصولات پروازی rc را خلبانی کنید.
بنابر این فقط کافیست پرواز باید کواد را یاد بگیرید و مهارت های خود را برای پرواز دادن و خلبانی آن افزایش دهید.
هدف ما در این آموزش این است که شما بتوانید تمام فاکتورهای مهم پروازی را قبل از آغاز پرواز بررسی کنید.
فاکتورهایی از قبیل پارامترهای کنترل ، کنترل الگوی پرواز و حتی برخی از تکنیک های پیشرفته از جمله نکاتی است
هر خلبان و کنترل کننده کواد کوپتر و مولتی روتور باید از آنها مطلع باشد.
توجه داشته باشید که اگر تاکنون یک کواد کوپتر و مولتی روتور را خلبانی نکرده اید،
بهتر است از یک کوادکوپتر ارزان قیمت آغاز کنید تا صدمات احتمالی وارده بر آن برایتان چندان آزار دهنده نباشد.
در این قسمت به تعریف ها و اصطلاحات خاصی که در این حرفه استفاده می شود، خواهیم پرداخت.
خط دید :
مسیری است که خلبان می تواند کوادکوپتر خود را در طی پرواز مشاهده کنند.
دید اول شخص (FPV) :
در این تکنیک یک دوربین روی پهپاد به عنوان چشمه خلبان قرار دارد
تا وی بتواند هرآنچه در زاویه دید پهپاد و در میدان دید آن قرار دارد را توسط دوربین مشاهده کنند.
در واقع چشم خلبان روی کوادکوپتر خود قرار دارد.
قطعات :
موتورها ، ملخها ، ایرفریم یا بدنه ،فرستنده ، کنترلر و هر آن به وسیله ای که به شما اجازه میدهد
تا کوادکوپتر خود را از راه دور کنترل کنید و تنظیمات آن را تغییر داده و تنظیم کنید به عنوان قطعات کواد کوپتر تلقی میشود.
ملخ ها :
تنها بخش متحرک یک کواد کوپتر و مولتی روتور ملخ آن است که شدت چرخش آن بستگی به نوع کوادکوپتر،
قطعات آن ، کارائی و همچنین سرعت پهپاد بدون سرنشین شما دارد.
دوربین:
بسیاری از کوادکوپترها مجهز به دوربینی برای ایجاد امکان ثبت و ضبط تصاویر هستند.
از طرفی از جمله مهمترین کاربردهای یک کوادکوپتر ، پهپاد یا مولتی روتور ، تصویربرداری و فیلمبرداری هوایی است.
طبق نظر سنجی ها از علاقه مندان و متخصصان دنیای آرسی، دوربین از نظر اهمیت در جایگاه دوم لوازم جانبی یک کوادکوپتر می باشد.
رادیو کنترل:
رادیو کنترل تمام آن چیزیست که باعث میشود دستورات شما به عنوان خلبان به کوادکوپتر یا مولتی روتور شما برسد.
بنابر این آشنایی کامل با آن برای هدایت صحیح پهپاد بدون سرنشین شما حائز اهمیت ویژه ای است.
استیک سمت چپ رادیو کنترل Yaw یا Throttle و استیک سمت راست رادیو کنترل Roll و Pitch می باشند.
برخی از رادیو کنترل ها این امکان را به خلبان می دهند تا این تنظیمات را بر اساس راحتی خود تغییر دهند.
Roll :
با فشار استیک سمت راست رادیو کنترل به چپ و راست می توانید Roll را تغییر دهید
تغییر Roll به منظر چپو راست کردن کوادکوپتر شما در آسمان است.
- Pitch:
با حرکت استیک سمت راست رادیو کنترل به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید
این کار باعث میشود کوادکوپتر شما در آسمان به جلو و عقب حرکت کند.
Yaw :
کافیست رادیو کنترل یک کوادکوپتر را به دست بگیرید
و استیک سمت چپ آن را به راست و چپ حرکت دهید تا متوجه مفهوم Yaw شوید.
این فاکتور با تغییر استیک سمت چپ روی رادیو کنترل به سمت چپ و راست جهت پهپاد را به صورت درجا در آسمان تغییر می دهد.
Throttle :
- تراتل برای افزایش ارتفاع گرفتن از سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع دریچه گاز کوادکوپتر است.
کافیست جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل را به سمت بالا حرکت دهید
تا سرعت چرخش موتورها افزایش یافته و کوادکوپتر اوج بگیرد.
برای تنظیم ارتفاع باید از این فاکتور استفاده کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
Trim :
دکمه هایی که روی رادیو کنترل قرار دارند و به شما کمک می کند
که Roll ، Yaw ، Pitch و Throttle را در صورتی که از تنظیم و بالانس خارج شده اند، مجددا تنظیم کنید.
Aileron:
مشابه استیک سمت راست است و مستقیما به کنترل Roll در حرکت چپ و راست مربوط میشود.
Elevator :
در واقع همان استیک راست است که مستقیماً به کنترل Pitch برای حرکت جلو و عقب کوادکوپتر مرتبط می شود.
Bank turn:
به چرخش دایرهای درجای کوادکوپتر به دور خود گفته میشود.
Hover :
هاور یا شناوری به حالتی از کوادکوپتر می گویند که در آن پهپاد ارتفاع ثابتی از آسمان بدون حرکت قرار گیرد.
مدهای پروازی
خلبان یک کوادکوپتر میتواند مدهای پروازی را با استفاده از رادیو کنترل و از راه دور تغییر داده و بر اساس نیاز خود تنظیم کند.
مد Manual
در این مد تمام تغییرات و تنظیمات کوادکوپتر دستی بوده و مانند یک هلیکوپتر باید آن را به صورت کامل خودتان کنترل کنید.
مدattitude
این مد زمانی فعال میشود که جوی استیکها در مرکز خود قرار بگیرند و کوادکوپتر در ارتفاع ثابتی در آسمان بایستد.
مد GPS hold
جی پی اس این امکان را به کوادکوپتر می دهد تا به موقعیت اولیه خود باز گردد.
این کار به صورت خودکار انجام شده و نیازی به کنترلی آن توسط خلبان نیست.
کنترل کوادکوپتر:
برای فهم دقیق چگونگی کنترل کواد کوپتر با استفاده از رادیو کنترل حتما .باید یک رادیو به دست بگیرید
و خودتان پرواز را به صورت کامل تجربه کنید.
با اینکه در ابتدا این کار به نظر کمی دشوار می آید
اما بدون شک با تمرین به زودی مفهوم دقیقی از پارامترهای رادیو کنترل و فاکتورهای آن خواهید داشت.
به مرور می توانید پرواز دقیق تری با کواد کوپتر خود به نمایش بگذارید و خطای کمتری در تعیین موقعیت آن در آسمان داشته باشید.
مجددا تاکید می کنیم که برای آموزش پرواز بهتر است یک کوادکوپتر ارزان قیمت تهیه کنید
تا صدمات ناشی از کنترلی ناشیانه آن برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد.
چهار فاکتور اصلی در کنترل یک کوادکوپتر به شرح زیر است:
- Roll
- Pitch
- Yaw
- Throttle

حال زمان آن رسیده تا به بررسی دقیقتری از هر فاکتور بپردازیم.
Roll
همانطور که در فصل اول این مقاله گفته شد ، Roll کوادکوپتر را به چپ و راست حرکت میدهد.
این کار با تغییر جوی استیک سمت راست، به چپ و راست امکان پذیر است.
هر بار که استیک سمت راست رادیو را به چپ و راست حرکت میدهید، کوادکوپتر شما به همان سمت متمایل شده و حرکت می کند.
در تصویر زیر نمونه طرح واری از این مفهوم نشان داده شده است.
به جهت کوادکوپتر و همچنین زاویه آن نسبت به افق توجه داشته باشید.

در تصویر بالا موتورهای سمتی از کوادکوپتر که شیب بیشتری دارند با سرعت بیشتری در حال چرخش می باشند.
این سبب میشود تا کوادکوپتر به همان سمت متمایل شود چون ملخ ها با سرعت بیشتری هوا را به سمت پایین هل میدهند.
هرچقدر بیشتر جوی استیک سمت راست را به چپ و راست حرکت دهید،
زاویه کوادکوپتر نسبت به افق بیشتر شده و موتورها با سرعت بیشتری به چرخش در می آیند و پهپاد به چپ و راست حرکت می کند.
Pitch
با تغییر جوی استیک سمت راست به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید.
این کار باعث میشود تا کوادکوپتر شما به عقب و جلو حرکت کند.
دقیقاً همان قضیهای اتفاق میافتد که در قسمت اول گفته شد
با حرکت جوی استیک به سمت عقب و جلو موتورهای عقبی و جلویی با سرعت بیشتری حرکت کرده و باعث میشود
که کوادکوپتر به آن سمت متمایل شود.
تغییر Pitch به صورت طرح وار در شکل زیر نشان داده شده است به زاویه کوادکوپتر نسبت به افق دقت کنید.

Yaw
شاید مفهوم Yaw در ابتدا برای تان کمی گیج کننده باشد. فقط کافیست کوادکوپتر را مانند یک ساعت در نظر بگیرید
که با تغییر Yaw میتوانید آن را در آسمان در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد بچرخانید.
yaw معمولاً به صورت همزمان با Throttle مورد استفاده قرار می گیرد.
این کار باعث میشود تا خلبان بتواند الگوهای پروازی زیبایی را پیاده کند.
پیادهسازی این الگوها برای ثبت و ضبط تصاویر بهتر از سوژه ها به خصوص سوژههایی که تغییر جهت می دهند بسیار مهم و حیاتی است.
Throttle
با تغییر تراتل یا گاز توسط عقب و جلو کردن جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل در واقع سرعت موتورها
و در نتیجه سرعت چرخش ملخ ها را افزایش و کاهش میدهید و این باعث میشود
در مدت زمان کوتاه تری حجم هوای بسیار زیادی توسط کوادکوپتر به پایین هل داده شده
و پهپاد به آسمان پرواز کرده و و اوج می گیرد. بنابراین باید حتما یک رادیو کنترل به دست بگیرید
تا متوجه شوید چقدر و با چه زاویه ای باید Throttle را تغییر دهید تا بتوانید با سرعت دلخواه به مکان و ارتفاع مورد نظر خود برسید
نکته مهم :
تمام نکاتی که در مورد چپ و راست و عقب و جلو و جهت های مختلف کوادکوپتر گفته شد در صورتی صحت دارد
که سر پهپاد دقیقه رو به روی شما قرار بگیرد. با تغییر زاویه ی سر پهپاد نسبت به شما تمامی جهت ها تحت تأثیر آن تغییر کرده
و ممکن است نتوانید به درستی کوادکوپتر خود را کنترل کنید
اما برخی از کوادکوپترها هستند که دارای مد هدلس باشند.
این مد این امکان را به خلبان میدهد تا پهپاد را در وضعیت بی سر قرار دهد تا بتواند دستوراتش را عینا اجرا کند